Selecteer een pagina
Mindful
ASTRID DAANS

Een zweverige bedoeling of heel sec aandacht hebben voor?

Mindful je hoort het steeds vaker. Steeds meer mensen zijn ervan overtuigd dat mindfulness een plaatsje in je leven MOET hebben, wil je een beetje rust vinden in de gekte van deze wereld en daaraan gekoppeld de ‘gekte’ in je hoofd. De cursussen springen als paddestoelen uit de grond en de jogadocenten komen om in het werk.

Ja, hallo??!

Waarom is het toch zo moeilijk om gewoon een avondje zonder TV, gezellig met een glaasje met elkaar te praten of lekker rustig een boek te lezen of een spa momentje te houden in je eigen badkamer, zonder je hoofd te breken over je planning voor het project dat ECHT af moet de volgende dag..
En waarom genieten mensen in een restaurant niet meer van hun eten en elkaar, maar richten ze de hele zit hun aandacht onafgebroken op hun Social Media om vooral niets, maar dan ook echt NIETS te hoeven missen… want stel je voor???!!

(veel) aandacht kan echt geen kwaad

Een cursus MINDFUL DUS.
Nou ik weet het niet. Verdwijnt je stress, je social media/telefoonverslaving en je gejaagdheid wanneer je jezelf wekelijks in de meest onmogelijke bochten moet wringen op de jogamat of dat je eerst een kwartier naar een amandel gaat zitten staren om hem vervolgens aandachtig en mindful in ongeveer 10 minuten op te knabbelen? Kom op zeg, we kunnen toch ook gewoon wat relaxter worden op de nuchtere ‘Jan boerenfluitjes’ manier? Weet je wel, gewoon nuchter met de beide beentjes stevig op de grond.

Een beetje zweverig?

Want Mindfulness wordt soms in een spiritueel jasje gestoken met allemaal toeters en bellen enzo. Maar dat hoeft helemaal niet!.
Je hebt echt geen cursus nodig om ‘mindful’ door je leven te gaan. Ik trap nu voor mezelf een open deur in, want als stiltecoach sta ik dagelijks stil bij het nu, door dagelijks, voor ik begin met werken, te wandelen en in zo’n anderhalf uur met volle aandacht voor mijn omgeving mijn hoofd liefdevol ‘leeg loop’

Einstein?? NO way!!

Ik heb dus geen cursus mindfulness nodig om aandacht in mijn leven te introduceren. Om het bewuster in te delen, bewuster te eten, een kop koffie te drinken of te genieten van een bos bloemen op mijn salontafel. Want dat is waar het uiteindelijk om draait: Je aandacht richten op wat je doet, leuk vindt of waar je mee bezig bent. Daar heb je geen hogere wiskunde voor nodig..

Druk, druk. druk!

En toch is dat voor heel veel mensen knap lastig, omdat gedachten als kikkers in je hoofd rondspringen en volledige aandacht voor iets tot een ware uitdaging maken. Ik betrap mijzelf er ook op dat wanneer ik met mijn jongens aan tafel zit, ik toch zit te denken wie ik de volgende dag allemaal ga benaderen. En dat ik, terwijl ik mijn blog schrijf, zit te bedenken hoe laat ik vrijdag weg zal rijden naar mijn hotelletje in Oostende en wat ik allemaal in mijn koffertje zal stoppen. Of dat ik stiekem in de WC nog even mijn mail check als ik gezellig iets ga drinken met vrienden.

Een beetje is ECHT niet erg.

En laten we eerlijk zijn: er zijn ook genoeg dingen die niet mindfull benaderd hoeven te worden. (Je weet wel die dingen die ook heel goed gaan op de automatische piloot zoals de strijk, de (af)was of tandenpoetsen). En een beetje gezonde stress en/of een paar keer per maand overwerken op zijn tijd kan ook echt geen kwaad. Dus kan ik denk ik wel stellen dat die vlieger, elke dag, elk moment 100% mindfull zijn, niet opgaat. Ik ben in ieder geval nog steeds niemand tegengekomen die dat voor elkaar krijgt. Oké, misschien een Tibetaanse monnik, zonder externe impulsen, helemaal in zijn uppie ergens op een berg…

Perpetuum mobile

Het tegenovergestelde wordt hem ook niet. Want als je alleen maar met je verleden of je toekomst bezig bent en nooit stil staat in het NU en nooit geniet van de dingen en de mensen om je heen, krijg je uiteindelijk lichamelijke klachten. Stress, hoofdpijn, vermoeidheid, darmproblemen, angst, burn-out of zelfs een depressie zijn dan geen vreemde verschijnselen.

AHA!!

“With mindfulness, you can establish yourself in the present in order to touch the wonders of life that are available in that moment”
NHAT HANH

Mindfulness inzetten als bewustwordingsproces werkt volgens mij wel perfect. Wanneer je bewust wordt van je geren en gejaag, en meer gaat genieten. Want juist wanneer je je daarvan bewust wordt, kan je dingen veranderen. Kan je aandacht geven aan die zaken die er ECHT toe doen en kun je genieten door ondermeer te vertragen (Zie deze blog).

inspirational-quotes-9681

Dus zit je mind prop(full), tel dan eerst tot 10 en vertraag. Neem vervolgens een heerlijke kop muntthee MET honing en ga een half uurtje lopen in een nabijgelegen park, bos of groenstrook. Neem daarna een heerlijk warm bad (of douche) en kruip lekker vroeg je bedje in. Dat is in ieder geval een goed begin!
Ik wens jullie een week vol aandacht!
ASTRID