Selecteer een pagina

Me, myself and I

ASTRID DAANS

Een gezonde vorm van egoïsme moet zo nu en dan.

Awareness..

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar op gezette tijden moet ik aan de ene kant inhoud lozen uit mijn hoofd en aan de andere kant mijn batterijtje weer opladen. Dat lukt mij het beste met het geweldige gezelschap van de stilte. Even geen werk, geen huishouden, geen kids, geen boodschappen, geen vragen, geen verplichtingen, gewoon plain me-time! Even los van alles. Voor mij is dat een retraite in mijn favoriete huisje Sterkenburg in Driebergen.

Verstillen

Ik heb er soms genoeg van. Genoeg van de herrie in mijn hoofd en de herrie om mij heen. Ik heb gemerkt dat je pas echt kan verstillen, wanneer je genoeg hebt van het rumoerige leven. Het komt bij mij vanzelf op. Ik merk dat ik ongeduldig word en kort voor de wagen kom te staan. De ‘rek’ is er dan als het ware een stukkie uit. Ik voel dat ik uit balans raak en toch zou ik daar rustig nog een paar weken mee door kunnen gaan. Ik heb mijzelf echter aangeleerd dat niet meer te doen. Je maakt daar namelijk helemaal niemand blij mee! Ik ben er achter gekomen dat je jezelf en je omgeving een geweldig plezier doet door regelmatig een time-out te nemen.

Stilstand is achteruitgang? Lariekoek!

Wil je niet belanden in een depressie of een burn-out, dan zul je zo nu en dan even stil moeten staan. Even jezelf en het leven wat je leidt evalueren. Ben ik nog blij? Heb ik nog voldoende energie, slaap ik goed, eet ik gezond? Beweeg ik wel voldoende? Vind ik mijn werk nog leuk? Is dit het leven wat ik de rest van mijn leven wil leiden? Allemaal onderwerpen waar je op geregelde tijden bij stil moet staan. Even kijken of alles nog wel gaat zoals je het gepland of voorgesteld had. Want als dat niet het geval is, loop je regelrecht de gevarenzone in. Het lijntje kan namelijk niet altijd maar gespannen staan.

“Make yourself a priority once in a while.
It’s not selfish, it’s necessary”

VERNON HOWARD

Balans

Goede voeding, voldoende beweging, een goede nachtrust en geen overmatige stress zijn in mijn beleving de basisvoorwaarden voor balans in je leven. Deze punten staan daarom bovenaan je evaluatielijstje. Wees eerlijk en beantwoordt de vragen voor jezelf en/of je gezin.

  1. Eet ik uitgebalanceerde maaltijden of kies ik toch vaak voor makkelijk? (diepvries, magnetron of bestelservice)
  2. Beweeg ik voldoende? (sporten, wandelen, de trap in plaats van de lift, fietsen naar je werk enz.)
  3. Slaap ik gemiddeld 8 uur non stop? (even plassen tussendoor mag, (uren) tobben en/of wakker liggen niet)
  4. Heb ik stress? (zo nu en dan een piekmoment is niet zo erg, regelmatig of constant op je tenen lopen is een ander verhaal)

Aan de slag!

Aan de punten 1 en 2 kun je zelf vanalles doen. Koop een kookboek op de Paleo manier of zoek gezonde recepten op internet. Hello Fresh is voor mij een geweldige uitkomst. Gezond eten zonder dat ik uren moet nadenken wat ik nu weer op tafel zal zetten. Ga meer bewegen, neem een abonnement op een sportschool of ga iedere dag 4000 stappen zetten (ik heb hier een artikeltje over geschreven op mijn Facebookpagina: Goed voor mijn lijf). Ga meelopen met een plaatselijke loopgroep en zorg ook dat je voldoende drinkt op een dag. Een stappenteller staat op mijn smartphone en ik heb zelfs een app gedownload (mijn water) die aangeeft dat ik moet drinken, want ik drink slecht.

Road to silence

Bij de punten 3 en 4 kom je meer in mijn straatje. In mijn stiltestraatje om precies te zijn. Slecht slapen en stress zijn sluipmoordenaars. Wanneer je daar last van hebt, zou je eens kunnen beginnen met momentjes van stilte en meditatie in je leven te brengen.

On your marks

Ga ’s morgens wanneer je wakker wordt niet meteen rennen. Sta eventueel een kwartiertje eerder op. Wees maar een beetje egoïstisch en rek jezelf eerst goed en uitgebreid uit (daarmee activeer je jouw spieren en gewrichten). Ga vervolgens op de rand van je bed, of dat heerlijke stoeltje ernaast, eerst even 5 minuutjes rustig zitten met je ogen dicht en voor jezelf benoemen waar je allemaal dankbaar voor bent (ja OOK wanneer je drie kinderen moet klaarstomen voor school). Vóór je je gaat douchen en met je routine van de dag begint, drink je een groot glas lauwwarm water (dat is perfect om je organen vriendelijk wakker te maken).

Me Time

Natuurlijk is dit niet genoeg. Je zult, om je staande te houden in deze haast- en jaag-maatschappij, ook echt momenten voor jezelf moeten nemen. En dan bedoel ik vooral die dingen met niet al te veel mensen om je heen. Een sauna is leuk, maar ik ben er laatst gillend weggevlucht, omdat ik over de hoofden kon lopen. Niet echt bevordelijk voor rust in je hoofd. Wat wel fantastisch helpt, is vissen en wandelen in de natuur. Al na ongeveer een half uur ga je anders ademen en raakt je hoofd beetje bij beetje leeg. Ik ben regelmatig te vinden in de Sint Paulusabdij. Je hebt daar stilteretraites van een weekend en van een week, maar er zijn genoeg andere instanties te vinden die dat ook doen.

Kies dus wat vaker voor jezelf, je wordt een zoveel leuker mens voor de mensen om je heen. En, last but not least, OOK voor jezelf!

ASTRID
Volgende
Vorige

Hoi,

Vind je het leuk mijn nieuwe blogs in je mail te ontvangen? Vul dan hier onder je emailades in.

Groetjes,

Astrid

Je aanmelding is gelukt!