Selecteer een pagina

VEERKRACHT

ASTRID DAANS

Hoe doe je dat eigenlijk? Hoe kom je weer in balans wanneer het je een tijdje behoorlijk tegenzit of als je iets naars of verdrietigs meemaakt?

Zakken voor je examen, een breuk in de familie, een scheiding, ontslag, de dood van iemand waar je van houdt, groot verdriet en heftige tegenslag kunnen je aardig in de weg zitten. Het geeft je stress, je humeur heeft er onder te lijden, je voelt je eigenlijk knap beroerd en om het nog erger te maken kost het je ook nog eens bakken energie! Nou laat ik je geruststellen dit hele scenario van gevoelens en emoties is heel normaal! Dat mag ook best een poosje duren, want er is immers tijd nodig voor herstel.

Veerkracht
Maar wat zorgt er nu eigenlijk voor dat jouw gevoel weer op één lijn begint te komen en je jouw emoties begint te accepteren? Nou op dat moment en vaak precies op tijd komt dan veerkracht om de hoek kijken. Dat is het vermogen om op te veren na een periode van niet lekker in je vel zitten. Veerkracht zorgt ervoor dat je beetje bij beetje, weer terug naar je gewone zelf of misschien zelfs naar je betere zelf komt.

Bounce
Dus ga dingen zeker niet forceren maar gun jezelf de tijd om terug te veren. En besef ook dat terugveren iets heel anders is dan altijd maar sterk zijn. Als je altijd maar sterk wil zijn mag je niet alleen nooit ‘vallen’ maar verander je ook nooit. Bij veerkracht mag je 7 keer vallen zolang je maar 8 keer weer opstaat. Want alleen als je jouw emoties doorvoelt en ze vervolgens ook nog eens accepteert ga je groeien.

Resilience isn’t a single skill. It’s a variety of skills and coping mechanisms. To bounce back from bumps in the road as well as failures, you should focus on emphasizing the positive.

Jean Chatzky

Een beetje van jezelf en….
Een belangrijke bron van veerkracht is steun van je familie en/of gezin of de steun die je kan ondervinden bij goede vrienden en/of collega’s. Hoe je persoonlijk in elkaar zit, je intelligentie, zelfvertrouwen en jouw kijk op het leven spelen natuurlijk ook een niet onbelangrijke rol.

Hoe kan je nu meer veerkracht ontwikkelen?

Ben lief..

Het begint met goed of beter voor jezelf te zorgen. Wees lief voor jezelf! Pak voldoende slaap en eet regelmatig en gezond. Maak geregeld een wandeling in een park of bos bij jou in de buurt en neem zo nu en dan gewoon een time-out. Ik ga regelmatig op stilteretraite maar een pyjama- of wellness-dag doen ook wonderen..

Stapje voor stapje

Wanneer je tegenslag of problemen ervaart, neem dan niet alles tegelijk op je nek. Maak een lijstje en maak prioriteiten. Met andere woorden: ga alleen met die zaken aan de gang die ECHT belangrijk voor je zijn. En is dat ook een waslijst is, dan maak je daar prioriteiten in! Breek het in hapklare brokjes, want je kan je lelijk verslikken in een te grote hap!

Ff ikke.. ikke.. ikke

Stel duidelijke doelen voor jezelf. Wat is belangrijk voor JOU? Waar word JIJ blij van en wat geeft JOUW leven zin en inhoud? Ga daar eens rustig voor zitten en schrijf het op. Ikzelf maak iedere maand een goalmap van mijn doelen voor die maand. Iedere ochtend kijk ik ernaar en lees ik de bijbehorende tekst. Op die manier programmeer ik mezelf als het ware, activeer ik zowel mijn creatieve als mijn analytische brein. En door beide hersenhelften aan het werk te zetten ben ik meer gefocust op mijn doelen en ben ik minder gevoelig voor ‘ruis’.

Have fun

Zoek geregeld afleiding en doe dingen die je leuk vindt. Zo loop ik bijna iedere ochtend een paar uur voor ik met werken begin. Heerlijk vind ik dat! Ook een avondje Netflix vind ik geweldig en yessss….nog 5 daagjes…dan ga ik naar het North Sea Jazz Festival in Ahoy. 3 dagen spektakel… Ik kan niet wachten! Maar ook een simpel kopje koffie of een wijntje drinken of een goed gesprek met een vriendin voeren maken me blij.

Smile

Wees optimistisch, blijf optimistisch, leef optimistisch! Wees een zonnetje en geen donderwolk (OK, probeer zo vaak mogelijk een zonnetje te zijn dan..) Het leuke hiervan is dat je dat kunt leren. Dat begint met jouw woorden en jouw acties. Wat zeg jij wanneer je wakker wordt? Mijn eerste woorden zijn altijd: ’Goeiemorgen Heer, daar ben ik weer!’. Daar kan je om lachen, maar je weet niet hoeveel mensen de ochtend niet halen.. Ik gun niet alleen mijzelf maar ook de ander een prachtige dag en begin die dag met het volgende zinnetje:
‘Today something wonderful is going to happen TO me and something wonderful is going to happen TROUGH me’. Then I’m ready to rumble!

The question is the answer

En als het water je dan eens aan de lippen staat en je eigenlijk even niet meer weet wat of hoe.. VRAAG DAN OM HULP! Blijf niet die stoere vent of chick uithangen, gooi dat ego overboord en vraag hulp! Vergeet niet dat mensen het fijn vinden om te kunnen helpen. Waarom zou je alles in je eentje dragen of willen oplossen?

Forgive

En last but not least VERGEEF! Wanneer je blijft hangen in wrok of boosheid draai je de kraan dicht voor veerkracht, en niet alleen voor veerkracht… Vergeven doe je uiteindelijk voor jezelf, maar die ander kan er ook enorm van opknappen! Vind je vergeven moeilijk, lees dan mijn blog forgive van eerder dit jaar.

Dus wil je, net als ik, de wereld een tikkie mooier maken? zeg dan iedere morgen:

Today something wonderful is going to happen TO me and something wonderful is going to happen TROUGH me.

Life is not about waiting for the storm to pass, it is about learning to dance in the rain

Wees een teigetje en keep on bouncing 

Tot de volgende blog,

Liefs,

ASTRID

Hoi,

Vind je het leuk mijn nieuwe blogs in je mail te ontvangen? Vul dan hier onder je emailades in.

Groetjes,

Astrid

Je aanmelding is gelukt!